La segunda semana! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anne Marieke Wiggers - WaarBenJij.nu La segunda semana! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anne Marieke Wiggers - WaarBenJij.nu

La segunda semana!

Door: Anne marieke

Blijf op de hoogte en volg Anne Marieke

18 Juli 2010 | Peru, Cusco

Buenos dias!

Waar moet ik beginnen.. Het was een heel volle week, maar machtig!! Zoals in eerdere berichten, zou ik dus naar El campo (platteland) gaan om daar mensen te helpen! Maar helaas, we zaten goed en wel in de bus (1 dokter, 2 verpleegsters en ik en medicijnen), en toen deed de bus het niet! aangezien het hier manana manana is, maakte het niet zoveel uit en gingen we gewoon niet. Ik moet nog wel wennen aan deze cultuur, maar ik ga er maar gewoon in mee! Dat lijkt me het beste, hihi! het is in ieder geval wel relaxt.

Mijn eerste dagen werk en spaanse les waren fantastisch. Mijn eerste dag werk was met een gynaecologe en het is hier echt zoo anders!!
Ten eerste moest ik samen met de patienten, een uur lang wachten tot de dokter zelf kwam, weer n typisch voorbeeld van deze cultuur! Maar toen ze eenmaal arriveerde, werd er wel hard doorgewerkt. De kamer bestaat uit exact 1 bureau, 1 ligtafel zonder hygienische doeken of iets, 1 echografie apparaat(dat is het luxste wat ze hier in t ziekenhuis hebben!!), 1 klein kamertje waar patient zich kan verkleden, 1 scherm wat eigenlijk de patient helemaal niet afdekt van alle mensen die steeds binnen komen gelopen (en dat gebeurt constant, privacy ho maar!)
De gynaecologe is er maar 1 keer per maand, dus ik had geluk! twas wel heel interessant,wist er nog nietzo veel van maar nu wel wat meer. De consulten verlopen ongeveer gelijk aan die in nederland of belgie, alleen is bj het fysisch onderzoek de hygiene praktisch 0. Dat is natuurlijk vooral gevaarlijk bij onderzoek van vrouwen bij n gynaecoloog.
Ik verbaasde me echt, het fysisch onderzoek is zoo raar: je moet je vinger (met handscheon maar zonder ontsmetting) in de vrouw steken en er vervolgens aan ruiken!!! Als het naar vis ruikt, is er een infectie, zo niet dan niet. Pff, ik verbaasde me echt de eerste keer! Niks geen uitstrijkjes of iets, gewoon ruiken.

Veel infecties dus, en verder kwamen er ook wat zwangere vrouwen. Ze kwamen voor n echo en waren soms al 3 maanden zwanger zonder het te weten. Echt bijzonder, en als we het de patienten vertelden, kwam er meestal totaal geen emotie bij kijkne. Ik begreep er eigenlijk niet zo veel van.

De rest van de week heb ik gewoon dokter gespeeld, gewone algemene dokter. Was best wel leerzaam en ik mocht veel doen! (veel meer dan als ik in belgie stage loop denk ik..), ik volgde de gesprekken volledig dus kon alles opmaken. Uiteindelijk ook wat amamneses en onderzoeken mogen doen. Reuze interessant en wel moeilijk in t spaans! (denk aan de lessen communicatie, dus je moet daar allemaal aan denken en dan ook nog in t spaans!) Sommige mensen spreken alleen Quecha (taal vd incas) dus die doet de echte dokter.

Er komen dus veel infecties voor (door water, ongewassen groenten en fruit, vlees van kraampjes e.d., geen hygiene..). Dan schrijf je altijd Antibiotica voor , soms pijnstillers en altijd coca bladeren. jaja, de enige echte! ze helpen overal tegen, en aangezien mn ziekenhuis ook aan plantengeneeskunde doet.. schrijven we ze voor. Is trouwens echt zo, dat coca thee helpt! ook tegen bijv hoogteziekte (heb ik aan den lijve ondervonden !)

Pff er is zoveel gebeurd in t ziekenhuisje, ik kan het bijna niet meer omschrijven! ik schrijf in ieder geval alles op zodat ik het later na kan lezen (of jullie=, maar zo hebben jullie alvast n idee!
Deze week ga ik 2 of 3 keer (als de bus het doet..) naar verschillende dorpjes, zin in! De andere dagen gewoon werken, in ieder geval 1 dag met n internist.

De spaanse lessen zijn ook tof, ze waren afgelopen week sochtends. Zit met 4 anderen in n groepje. Niet allemaal helemaal t zelfde niveau, maar okee. Wel erg gezellig en leerzaam! We hebben les in n appartementje omdat er nu zoveel leerlingen op de spaanse school zijn, echt apart! maar dat maakt het wel nog gezelliger. Mensen brengen ook allerlei lekkere dingen mee en er is altijd thee en koffie. 2 uur les, half uur pauze (die zijn machtig! superveel leuek mensen) en dan weer 2 uur les.
Vrijdag zijn we met ons groepje naar n soort begraafplaats geweest, man ik heb nog nooit zoon mooie begraafplaats gezien! Duzenden kleuren, spelletje,drankflessen,bloemen, goud, zilver, blauw, groen, ...fascinerend! Wat n cultuur. Uiteraard was op de begraafplaats weer n feest aan de gang (op de verschillende plekken waar ik dit weekend was, waren overal feesten), ongelofelijk, ja waarom zou je ook niet alles vieren! (foto´s volgen)

Mijn weekend was ook heeel vet, ga jullie morgen mijn avonturen vertellen (want avonturen, dat waren het zeker, heftig weekend!) Nu moet ik gaan eten, maar zal morgen over mijn machtig weekend vertellen.

Fotos lukken niet, die volgen ook nog! (heb er ongeveer 1000 gemaakt to nu toe.. haha)
Liefs voor allen!! Xxxxxx


  • 19 Juli 2010 - 07:51

    Dimitri De Wolf:

    Dus op het moment nog geen witte jas en stethoscoop?

    Hebben de lessen Spaans eigenlijk iéts uitgemaakt?

    grtz
    Dimi

  • 19 Juli 2010 - 12:47

    Soesja:

    Wat een mooie net even andere wereld waar je nu in zit. Ach mensen blijven mensen, waar ook ter wereld. Leuk, spannend en leerzaam (ook voor mij om er over te lezen) en mooi hoe je alles in je opslorpt. xxx Soesja

  • 19 Juli 2010 - 22:06

    Joel:

    Vette shizzle, een reisblog! Veel plezier met je avonturen in Peru en succes met doktertje spelen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 September 2010

Warmere en prachtige tijden

06 September 2010

Mijnwerkers in potosi en warmte in het oosten !

06 September 2010

Fake vegetariers op een ijskoude trip

06 September 2010

Zonnig (?) eiland

06 September 2010

Kloven en grenzen
Anne Marieke

Welkom bij de Avonturen van Anne, Ik ben een krappe 3 maand op reis met verschillende doeleinden , Om te beginnen 5 weken in Cusco om ultiem spaans te leren, nieuwe mensen te ontmoeten, gewoon van de fantastische stad te genieten en bovendien om in Clinica Belen te gaan werken, dus een beetje studiegerelateerd, omdat ik heeel benieuwd ben hoe het hier is met de geondheid en ik de cultuur van dichterbij wil leren kennen.. Na die 5 weken ga ik nog ongeveer 7 weken rondreien (con mi novio), de exacte bestemmingen ijn nog onduidelijk, en dat hoort ook!

Actief sinds 08 Juli 2010
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 19936

Voorgaande reizen:

21 Juni 2015 - 30 Juli 2015

Colombia

26 April 2014 - 14 Juli 2014

Tanzani-hoera!

06 Juli 2010 - 23 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: