warmte; water en de alternatieve Fruitpers - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Anne Marieke Wiggers - WaarBenJij.nu warmte; water en de alternatieve Fruitpers - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Anne Marieke Wiggers - WaarBenJij.nu

warmte; water en de alternatieve Fruitpers

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne Marieke

10 Juli 2015 | Colombia, Cartagena

Liefste lezers,
Na een week alweer een update - ongelooflijk goed nieuws dus! We bevinden ons momenteel dan ook op de warmste plek van de wereld (ja zelfs warmer dan bij jullie hittegolf!) waar de enige activiteit die je niet doet druipen van het zweet zitten is aan de rand van het zwembad / zee (okee liefst natuurlijk IN het water maar dat is niet zo goed voor onze laptop). Cartagena; daar bevinden we ons, een werkelijk prachtige stad aan de Caraibische oceaan met megazwoel karakter. Maar daarover straks meer.
Een weekje geleden namen we de bus naar Guatape, een schilderachtig dorpje vol kleuren in de bergen, ja alweer! maar dit keer was er ook De Rots (La Piedra genaamd), uitstekend boven een vervreemdend landschap met artificiele meren. Klinkt vreemd; dat was het ook maar vooral heel indrukwekkend; wat een zichten! We sliepen in een supergezellig hostel waar ook de twee eigenaars zelf woonden dus keuken en living waren meer dan in orde. Onze kamer had zicht op het meer, er werd voor ons gekookt, we speelden Poker tot diep in de nacht (wat gecompliceerd werd door de verschillende talen die gesproken werden: er was een Colombiaan-Engels koppel, een Waals-El Salvador koppel, een Spaans-Frans koppel en dan wij; een Nederlands-Vlaams koppel - alle talen vlogen dan ook over tafel, maar op de een of andere manier hebben wij toch winst gemaakt), we aten een gigantische taart voor Dennis' verjaardag, we maakten een warme wandeling in de omgeving, we zwommen een paar keer per dag in de grote blauwe meren EN we hebben een kayak-tocht gemaakt (no worries, zelfs DIT heeft onze relatie overleefd ;)). Oh ja en we beklommen De Rots wat nogal heftig bleek te zijn voor een gedeelte van onze expeditie (mezelf zijnde) maar al puffende en steunende bereikte ook ik de top na 1700 treden (ik overdrijf dus graag) met een Lief die heel relaxt foto's aan het maken was en een prachtig uitzicht, dat moet gezegd. (wat ben ik blij dat we geen 5300m hoge berg zijn gaan beklimmen...)

Na deze avonturen reisden we verder naar Rio Claro, wat weeral bevestigde dat bussen in Colombia echt niet zo'n goed idee zijn. Ook van bussen zonder airco blijken we misselijk te worden, ook voorin zitten bleek geen beterschap te geven, boeken lezen was nog altijd onmogelijk, eten - vergeet het maar, MAAR wat een prachtig landschap (er zijn hier overal bergen, vandaar ook dat de busreizen zo heftig zijn, met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur , en dit is NIET overdreven). Oh ja, een prachtig landschap dus: met de bus een berg afdalend, uitkijkend over een steeds groener en vruchtbaarder wordend landschap met bananenbomen, prachtige dorpjes, de mooiste vogels, een naderende gigantische rivier... Maar dat was nog niet alles! Zoals in elk buitenland (toch de buitenlanden waar wij heen gingen) stopte de bus om de 4 minuten (superhandig wel; je hoeft nooit een bus van tevoren te reserveren maar gaat gewoon langs de juiste weg staan en houdt elke bus aan; vraagt of hij naar je bestemming rijdt en stapt in), waarbij er bij sommige stops ook een verkoper mee op de bus stapte. Van alles wordt verkocht: gebraden kip, arepa (maisbrood) con queso/chocolate, fruit, groenten, Het Geloof, maar... ook allerhande gereedschap! Dit aangesmeerd op hilarische tell-sell-reclame wijze, de ene keer al overtuigender dan de andere keer. Maar op deze busreis hadden we beet - een echt goede verkoper van... De MiniCitrusFruitPers! Wat een held; wat een verkooptactiek; en wat een geweldig apparaat! Het idee is dt je een soort trechtertje in een appelsien of limoen steekt, in de vrucht knijpt en hups - je hebt een geweldig vers fruitsapje in je trechtertje, zonder je handen te bevuilen. En het mooie van al, er BLIJFT maar fruitsap uitkomen - zoals onze Vriend de Verkoper mooi aantoonde met het zinnetje 'quieres mas? (wil je meer?') waarna hij telkens NOG Meer sap uit vruchtje perste. Geweldig dus, en ook na een bemoedigende blik van de bus-steward (die luxe heb je hier wel op elke bus, een chauffeur EN een steward) besloten we het ding aan te schaffen natuurlijk voor geen geld. Hadden we er maar meer ingeslagen, om ook jullie gelukkig te maken! Maar hopelijk stralen wij jullie zoveel geluk toe dat jullie er ook een stukje blijer van worden. Oh en we zullen citrusfeestjes organiseren in onze nieuwe woonst! Ikzelf werd zelfs zo enthousiast van het apparaatje dat ik in een (te duur) restaurantje een limoen heb gestolen van de bar om limoensap in onze te dure cola te verwerken; HA. Het Ding gaat dus OVERAL mee naartoe! Maar genoeg daarover.

Onze nieuwe woonst; ja dat wilde ik ook nog kwijt, gezien wij dus gaan samenwonen op de Lange Lolbroek maar nog niet helemaal zeker zijn over de kleuren verf en de inrichting- doen we fantastische ideeen op hier in Colombia. Echt waar, zoveel geweldige kleuren (het lijkt ook wel alsof alle kleuren hier bij elkaar passen maar dat heeft ook te maken met het zonnige weer), prachtige design winkels, oude koloniale gebouwen; heel heel veel planten; hippe koffiebarren met leuke boekenkasten, geweldige hostels met fijne mini badkamers en ga zo maar door. Zonder te overdrijven, Colombia is echt een fantastisch mooi land. De kleuren; de mensen; de natuur;... Alles is goed onderhouden, de wegen zijn netjes, nergens ligt afval, overal wordt getracht afval te recycleren, er zijn gigantische openbare parken, er bestaat zelfs een 'bare-feet-park' voor werkende mensen om in de middagpauze even te ontspannen, het voelt heel veilig want er zijn altijd en overal mensen waaronder een groot aantal jonge politieagenten (tot nu toe alleen maar goede ervaringen mee gehad, want zij geven ons informatie over van alles en nog wat), er zijn geweldig grote musea waaronder het Science museum wat echt twee keer zo groot en minstens zo indrukwekkend is als technopolis (gaf ook Dennis toe), en er is altijd overal muziek. En ja; de muziek is hier echt fijn, wat je verwacht van Midden/Zuid Amerika en waarop je bijna niet stil kunt blijven zitten. Echt vakantie dus! Dat werd ook bevestigd in Rio Claro (sorry voor het uitgebreide verhaal) - een groot jungle natuurpark rondom een rivier. We sliepen daar in een Cabana (wat zoveel betekent als een kamer met 3 in plaats van 4 muren - voor de oplettende lezers onder jullie; dus met een open muur) uitkijkend over De Jungle en De Rivier.

Megatof en ook een beetje spannend vooral gezien mijn toch kleine angst voor schorpioenen en tarantula's die wel in grote getale aanwezig waren in het park maar gelukkig onze kamer niet hebben betreden. Een klamboe doet gelukkig wonderen, dachten we, totdat telkens dezelfde gigantische kever ons wekte door in de klamboe rond onze oren rond te vliegen. Maar goed, het was het allemaal waard! We zijn op reis wel nog nooit zo gehavend geweest (geradbraakt, zoals wij dat graag noemen) als nu- omdat we van 8 en 10 meter hoge platformpjes in de rivier sprongen, gingen raften en tuben (met grote boot en rubberen band rivier naar benneden drijven) in een rivier met stenen (zoals dat weleens gaat met rivieren), als ware Tarzan en Jane aan touwen slingerden, een grotwandeling van een paar uur maakten met gids en zaklamp gelukkig, en andere avontuurlijke wandelingen ondernamen. Gevolg, veel spierpijn; talrijke blauwe plekken; enkele schrammen maar vooral heel veel plezier! Geweldige tijd gehad, voor ons als Waterratten in een megawarme omgeving; ideaal. En wat een rust! Om 21u30 lagen we uitgeteld in bed, naar dieren- en andere junglegeluiden te luisteren, waarna we langzaam in slaap vielen.

Met blauwe plekken op onhandige plaatsen om backpacks te dragen en in bussen te zitten vertrokken we met de bus naar de luchthaven. Ja, de luchthaven! Dit keer Luxe en zo, in plaats van nog eens 24uur op de bus te zitten over een 'paved but poor road' en dat voor dezelfde prijs als de bus (we hadden geluk met tickets boeken) - we kozen ervoor het vliegtuig te nemen naar Cartagena. Het was nog een avontuur om op het vliegveld te geraken vanuit de middle of nowhere maar gelukkig waren er Pringles op het vliegveld. Ha; een goede vlucht gehad en dan een uurtje later aangekomen in Cartagena; een stad aan de noordkust van Colombia, uitkijkend over de Caraibische oceaan. Echt een prachtige oude stad met koloniale gebouwen, veel kerken, heel fijne pleintjes; veel planten; stranden, en ZOVEEL KLEUREN.Tot nu toe overtrof dit alle andere plekken in Colombia qua kleur en vrolijkheid. Ons hostelletje is geweldig met lief personeel, een mini zwembadje, een kamertje op het dakterras en dit middenin de fijnste wijk van de stad, op 5 minuten van de oceaan. Ah, Het Leven! We hadden reeds geboekt bij een ander hostel op het vliegveld omdat we natuurlijk weer niets van tevoren hadden geregeld (het komt toch altijd goed), maar een gemeenschappelijke taxirit met een Nederlands meisje bracht ons naar het hostel waar zij ook sliep en waar dus gelukkig nog plek was. Het andere hostel bleek een Partyhostel te zijn voor jonge reizigers die hier alleen maar zijn om uit te gaan enzo. Dus wij blij ! Vandaag heerlijk door de stad gewandeld, prachtige gebouwen bezocht,heerlijk gegeten; gezwommen, de zon in zee zien zakken (wow!), en lekker gehangen. Morgenochtend reizen we met boot naar Playa Blanca, een prachtig strand hier enkele kilometers vandaan waar volop gesnorkeld kan worden, en daar blijven we ook slapen. Het vervolg van de reis zal richting Santa Marta zijn, maar daarover later meer. Oh en voor iedereen die de boeken van Marquez heeft gelezen: heel herkenbaar dit land!

We sturen jullie heel veel liefs vanuit een warm maar prachtig Cartagena! La Tienda (aka Dennis) en mevrouwtje Weppers (aka Anne Marieke) - later meer uitleg over deze namen :)

• 10 Juli 2015 - 21:36

Ina Ackermans:

Allereerst van Harte Gefeliciteerd Dennis met je verjaardag
    en beiden met betrekking tot jullie plan om samen te gaan wonen.
    Als je zo'n reis samen overleeft zal het samenwonen zeker wel lukken.
    En.. natuurlijk komen we graag op jullie citrusfeestje.
    ongekend deze belevenissen door la Tienda en mevrouwtje weppers.
    Zit er hier zelf om te lachen. En vooral een fijne voortzetting van jullie reis toegewenst.
    Die kamer met 3 muren vind ik ook wel iets hebben.........
    Lieve groet van ons beiden. Zien uit naar het volgende verslag(je).
    D@g..Gerard en Ina.